CHMURA OBLICZENIOWA (cloud computing) – jest to innowacyjna technologia, która umożliwia przechowywanie, przetwarzanie oraz zarządzanie danymi. Odbiorca ponosi jedynie koszt korzystania z danej usługi dostarczanej przez zewnętrzną organizację lub wewnętrzny dział. W takiej sytuacji nie ma konieczności dokonywania zakupu dodatkowego sprzętu czy oprogramowania.
Ze względu na własność zasobów oraz stopień kontroli nad nimi wyróżniamy 3 rodzaje chmury obliczeniowej:
- prywatną – jako własność konkretnej organizacji znajduje się pod jej kontrolą
- publiczną – funkcjonuje na zasadach komercyjnych, w związku z tym dostarcza ją dostawca zewnętrzny
- hybrydową – połączenie chmury prywatnej i publicznej.
W zależności od oferowanych usług wymieniane są 3 podstawowe modele:
- Infrastructure as a Service (Iaas) – infrastruktura jako usługa – użytkownik ma kontrolę nad: aplikacjami, danymi, bezpieczeństwem, uwierzytelnianiem, oprogramowaniem systemowym, bazami danych, systemami operacyjnymi. Dostawca dostarcza, utrzymuje i kontroluje następujące obszary: serwery wirtualne, platformę wizualizacyjną, zasoby obliczeniowe, pamięć masową, zasoby i zabezpieczenia sieciowe, zarządzanie centrum przetwarzania danych
- Platform as a Service (Paas) – platforma jako usługa – użytkownik kontroluje aplikacje i dane, zaś dostawca wszystkie pozostałe zasoby
- Software as a Service (Saas) – oprogramowanie jako usługa – poza konfiguracją niektórych funkcji oprogramowania, wszystkie zasoby znajdują się pod kontrolą dostawcy usług
- Communications as a Service (CaaS) – komunikacja jako usługa – usługodawca odpowiedzialny jest za zapewnienie odpowiedniej platformy pod telekomunikacyjne środowisko pracy
- Integration Platform as a Service (IPaaS) – platforma integracyjna jako usługa – platforma zapewniająca integrację pomiędzy różnymi usługami w chmurze.
KORZYŚCI
- ograniczenie kosztów pracowników działu IT, utrzymania sprzętu
- odciążenie lokalnych zasobów
- tańsze licencje i opłaty za chmurę niż w przypadku postaci tradycyjnej
- ułatwiony dostęp do danych organizacji bez względu na aktualną lokalizację;
OGRANICZENIA
- obciążenie sieci
- brak wpływu na miejsce przechowywania zasobów
- pojawiające się ogólne awarie dostawcy lub lokalny brak dostępu do sieci
- ryzyko przejęcia lub kradzieży konta, usługi, ruchu w sieci
- nieautoryzowany dostęp do usługi.