Godziny pracy biblioteki w Wielki Czwartek
Zasady BHP w pracy biurowej
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w biurze związane są przede wszystkim z organizacją przestrzeni biurowej. Regulacje prawne nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia takich warunków, które ograniczą możliwość wypadku.
Istotne jest zatem:
Właściwe oświetlenie – pracownicy powinny mieć zapewniony dostęp do światła naturalnego; pomieszczenia muszą być także zaopatrzone w oświetlenie sztuczne (ogólne i punktowe), którego natężenie mieścić się w przyjętych normach 500-200 lx
Możliwość swobodnego przemieszczanie się; docieranie do stanowiska pracy nie może być utrudnione poprzez brak wolnego miejsca na podłodze
Optymalna temperatura pomieszczeń pracowniczych powinna wynosić minimum 18 stopni Celsjusza; osiągnąć ją można stosując klimatyzację, wentylacje mechaniczną czy wentylację z cyrkulacją powietrza
Szkolenie z zakresu BHP – wstępne przed rozpoczęciem wykonywania czynności zawodowych oraz okresowe w formie kursu lub seminarium; pracownik powinien zostać poinformowany o obowiązkach i odpowiedzialności w związku z zasadami BHP, o czynnikach zagrażających bezpieczeństwu na stanowisku, w miejscu pracy
Budynki użytkowe, w których znajdują się pomieszczenia administracyjno-biurowe powinny być zaopatrzone w: wodę zdatną do spożycia, instalację do ogrzewania, właściwą wentylację i klimatyzację i być wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami
Stanowisko pracy – powinno być tak zorganizowane, aby w ja najmniejszym stopniu narażać układ mięśniowo-szkieletowy oraz wzrok podczas wykonywania obowiązków zawodowych
Praca biurowa należy do prac o niskim prawdopodobieństwie doznania uszczerbku na zdrowiu, jednak należy zachować ostrożność podczas wykonywania codziennych obowiązków. Każdy pracownik zobligowany jest do przestrzegania zasad BHP i przepisów przeciwpożarowych w miejscu pracy.
Czynniki uciążliwe w pracy biurowej:
- hałas – emitowany przez komputery i inne urządzenia (drukarki, niszczarki, wentylatory)
- obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego wywołane przez wymuszoną pozycję ciała podczas pracy przed komputerem
- niewłaściwa temperatura w pomieszczeniu
- niedostateczne lub nadmierne oświetlenie
Choroby zawodowe (choroby układu ruchu, choroby układu wzrokowego, alergie, zespół cieśni nadgarstka, zespół rowka nerwu łokciowego) i inne dolegliwości (bóle głowy, nóg, kręgosłupa, bóle i łzawienie oczu, stres, nerwice, depresje, syndrom chronicznego zmęczenia, wypalenie zawodowe, otyłość).
„Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw”
„Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw”/ Jacek Gancarczyk
- umiejętność dostrzegania oczekiwań
- rozwijanie kreatywności
- gotowość do podejmowania ryzyka
- zdolność do korzystania z pojawiających się okazji
- wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań
- proces tworzenia czegoś nowego ukierunkowany na osiągnięcie korzyści przy wykorzystaniu innowacyjnego pomysłu
- zbiór cech charakterystycznych dla działalności ludzkiej w obszarze przedsiębiorczości: aktywność, dynamizm, innowacyjność, motoryka, umiejętność przystosowywania się do zmiennych warunków, ekspansywność, ambicja.
„Nowi biedni emeryci. O osobach uzyskujących świadczenia emerytalne niższe niż emerytura minimalna”
- skąd się wzięły „emerytury groszowe” i w jakim nasileniu występuje to zjawisko ?
- czym badane osoby różnią się od swoich typowych rówieśników?
- jakie są deklarowane przyczyny krótkiego stażu ubezpieczeniowego?
- jaka jest sytuacja materialne i bytowa NBE? Jaka część z nich korzysta ze wsparcia pomocy społecznej?
- czy NBE są chętni i gotowi do podjęcia pracy i dorabiania sobie?
- czy pracodawcy są zainteresowani zatrudnianiem i praca osób w wieku okołoemerytalnym o krótkim stażu zawodowym?
- czy instytucje rynku pracy są przygotowane do wspierania NBE chętnych pracować?
Nowe przepisy BHP 2024
Do 17 maja bieżącego roku pracodawcy mają czas na przeprowadzenie reorganizacji przestrzeni pracy na podstawie znowelizowanego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
d) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.
Z nowymi wytycznymi wiążą się inwestycje na zakup nowych urządzeń (zewnętrzne myszki, klawiatury, dodatkowy ekran, podstawka do odpowiedniego ustawienia ekranu) dla pracowników, którzy korzystają z laptopów. Nowoczesne wyposażenie pozwoli także poprawić komfort pracy, co w znaczący sposób przełożyć się może na efektywność podczas wywiązywania się ze swoich obowiązków zawodowych.
Nowoczesne komputery, telefony, faksy czy drukarki to również spora oszczędność czasu. W przypadku przestarzałego sprzętu czas ten nierzadko poświęcany jest na próby opanowania awarii.