Jesteś tutaj: Strona główna » Aktualności » Strona 21

Nowelizacja Kodeksu Pracy – zmiany dla rodziców

Dla polskich rodziców wychowujących dzieci do 8. roku życia, wprowadzono wiosną tego roku, nowe możliwości elastycznego organizowania pracy. Pojęcie „elastycznej organizacji pracy” stanowi  element zaimplementowanych dyrektywy europejskich: Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz Dyrektywy 2019/1158 w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylająca dyrektywę Rady 2010/18/UE . Jest to możliwość dostosowania przez pracownika swojej organizacji pracy, co obejmuje m.in.: pracę zdalną, elastyczne rozkłady czasu pracy oraz zmniejszenie wymiaru czasu pracy. Wcześniej, do kwietnia 2023 roku, te uprawnienia obejmowały głównie rodziców dzieci do lat 4. Obecnie większość z tych uprawnień przysługuje również rodzicom dzieci do 8. roku życia.

Praca zdalna dla rodziców

W wyniku ostatnich zmian w Kodeksie Pracy wprowadzono dwie regulacje umożliwiające pracownikom składanie wniosków o pracę zdalną. Są to art. 1881 oraz art. 6719 Kodeksu Pracy.

Zgodnie z art. 6719 par. 6, obowiązkiem pracodawcy jest rozważenie prośby złożonej przez pracownika, który wychowuje dziecko poniżej 4 lat, dotyczącej możliwości pracy zdalnej, chyba że taka opcja jest niemożliwa ze względu na charakter pracy lub strukturę organizacyjną. W przypadku odrzucenia wniosku, pracodawca jest zobowiązany poinformować pracownika o tym fakcie, na piśmie lub elektronicznie, w ciągu 7 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Ponadto, zgodnie z art. 6722 par. 2, pracodawca nie ma prawa wydać wiążącej dyrektywy nakazującej zaprzestanie pracy zdalnej i przywrócenie wcześniejszych warunków pracy, z wyjątkiem sytuacji, gdy kontynuacja pracy zdalnej jest niemożliwa ze względu na charakter pracy lub strukturę organizacyjną.

Rodzic dziecka w wieku do 8 lat może ubiegać się o pracę zdalną w ramach elastycznego rozkładu czasu pracy na podstawie art. 1881 Kodeksu pracy. Pracownik ma obowiązek złożenia takiego wniosku nie później niż 21 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia korzystania z elastycznego rozkładu czasu pracy.

Inne formy elastycznej organizacji czasu pracy

Oprócz pracy zdalnej, rodzice mogą wybierać spośród innych elastycznych opcji organizacji czasu pracy, takich jak:

  • System przerywanego czasu pracy, który przewiduje więcej niż jedną przerwę w ciągu doby.
  • System skróconego tygodnia pracy, umożliwiający pracę mniej niż 5 dni w tygodniu.
  • System pracy weekendowej, gdzie praca odbywa się tylko w piątki, soboty, niedziele i święta.
  • Ruchomy czas pracy, pozwalający na zróżnicowane godziny rozpoczęcia pracy.
  • Indywidualny rozkład czasu pracy, który pracodawca może ustalić na pisemny wniosek pracownika.

Elastyczne formy zatrudnienia stanowią znaczący krok w kierunku poprawy równowagi między życiem zawodowym a rodzinnym. Rodzice wychowujący dzieci do 8. roku życia mają teraz dostęp do różnorodnych opcji organizacji pracy, umożliwiających im lepsze pogodzenie wymagań zawodowych z potrzebami rodziny. Nowe przepisy Kodeksu pracy dają większą swobodę wyboru, a praca zdalna oraz inne elastyczne rozwiązania stają się realnym wsparciem dla rodziców, pomagając im osiągnąć zdrowszą harmonię między życiem zawodowym a prywatnym.

Treść Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 czerwca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks pracy znajduje się pod linkiem https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001465

Więcej informacji dostępnych jest m.in. na stronie internetowej Centrum Informacyjno-Konsultacyjnego Służb Zatrudnienia Zielona Linia https://zielonalinia.gov.pl/-/elastyczne-formy-zatrudnienia-dla-rodzicow-dzieci-do-lat-8.

Periodyk i moneta „4 Tępe Podkowy” przekazane Bibliotece w darze

Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego otrzymała 25. numer „Wiadomości Monarchistycznych”, poświęcony postaci doktora Ryszarda hrabiego Bochenek-Dobrowolskiego (1946-2016) oraz V monetę prywatną „4 Tępe Podkowy”, wydane staraniem Związku Monarchistów „CRACOVIA” Wielkiego Księstwa Krakowskiego. Ofiarowała je Bibliotece pani Elżbieta hrabina Żórawska-Dobrowolska, wdowa po zmarłym w doktorze Bochenek-Dobrowolskim.

Śp. doktor Ryszard hr. Bochenek-Dobrowolski był człowiek o wszechstronnych zainteresowaniach. Zawodowo związany był z Instytutem Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk. Uzyskał tytuł doktora filozofii. Założył Związek Monarchistów „CRACOVIA” Wielkiego Księstwa Krakowskiego. Był zwolennikiem ustroju monarchistycznego i członkiem kilku bractw i stowarzyszeń.
Jego pasją była historia i książki, w szczególności epoka saska w dziejach państwa polskiego. Był autorem i współautorem książek i artykułów historycznych. Działał w Zakonie Bibliofilskim z kapitułą Orderu Białego Kruka w Krakowie.
Osiadł w Iwanowicach koło Krakowa. Realizował tam swoje pasje. Opracował życiorys y herbowe właścicieli dóbr Iwanowic od XIII do XIX wieku. Podjął się również renowacji olejnych obrazów drogi krzyżowej w tamtejszym kościele. Sporządził inwentarz dóbr kościelnych, a podsumowanie swoich badań na temat kościoła w Iwanowicach zamieścił w publikacji historycznej.

 

Workation  – nowy trend współczesnego świata pracy

Czy słyszeliście o fenomenie zwanym „workation”? Workation jest terminem, który powstał z połączenia angielskich zwrotów work (praca) i vacation (wakacje, urlop, wczasy). Coraz częściej tłumaczy się go, jako pracowakacje albo pracowczasy. To innowacyjne połączenie pracy zdalnej z wakacyjnymi podróżami, które zdobywa coraz większą popularność wśród pracowników i przedsiębiorców. W tym artykule wyjaśnia, czym jest workation, jakie korzyści niesie ze sobą ten trend oraz jak efektywnie go wykorzystać.

Czym jest workation?

Workation, czyli praca na wakacjach, to nowoczesny sposób łączenia obowiązków zawodowych z przyjemnościami podróży. Dzięki rosnącej dostępności do internetu oraz narzędzi do pracy zdalnej, wiele zawodów i branż umożliwia wykonywanie obowiązków niezależnie od lokalizacji. To rewolucyjne podejście otwiera drzwi do pracy z egzotycznych plaż, urokliwych miasteczek czy malowniczych górskich rejonów.

Korzyści dla pracowników

Wybierając workation, pracownicy zyskują niezwykłą elastyczność i autonomię. Mogą pracować z dowolnego miejsca na świecie, nie tracąc przy tym kontaktu ze swoim zespołem i obowiązkami zawodowymi. To idealna opcja dla tych, którzy pragną równowagi między pracą a życiem prywatnym oraz chcą odkrywać nowe kultury i otoczenie, nie rezygnując z kariery zawodowej.

Zalety dla pracodawców

Firmy również czerpią korzyści z tego trendu. Dzięki workation mogą pozyskać utalentowanych pracowników z różnych zakątków świata, co wpływa na zwiększenie różnorodności i kreatywności zespołu. Pracownicy z większą swobodą twórczą często przynoszą innowacyjne pomysły i rozwiązania, które mogą przyczynić się do rozwoju firmy.

Efektywne zarządzanie workation

Aby skutecznie wykorzystać potencjał workation, konieczne jest odpowiednie zarządzanie czasem i obowiązkami. Przede wszystkim warto wyznaczyć jasne cele i harmonogram pracy. Wykorzystywanie narzędzi do monitorowania czasu pracy oraz komunikacji online zespołu, ułatwi koordynację i współpracę, mimo odległości.

Przygotowanie do workation

Przed przystąpieniem do workation, warto zadbać o aspekty logistyczne. Wybierając miejsce docelowe, upewnij się, że zapewnia ono stabilne połączenie internetowe oraz komfortowe warunki do pracy i odpoczynku. Przygotuj odpowiednie narzędzia pracy, takie jak laptop, słuchawki czy kamera internetowa, by zapewnić sobie efektywność i profesjonalizm w wykonywanych obowiązkach.

Workation – rozwiązanie dla każdego?

Workation to nie tylko nowy trend, ale także rewolucyjne podejście do pracy. Dla pracowników to szansa na połączenie pasji podróżowania z karierą zawodową, a dla pracodawców – możliwość pozyskania talentów z całego świata. Kluczem do sukcesu jest efektywne zarządzanie czasem, komunikacją i przygotowanie do pracy zdalnej.

Wartość workation polega na elastyczności i możliwości łączenia pracy z przyjemnościami podróżowania. Dla efektywnego wykorzystania tego trendu, warto zwrócić uwagę na zarządzanie czasem, komunikację i odpowiednie przygotowanie. Workation to rewolucja w sposobie wykonywania obowiązków zawodowych. Pytanie, czy jesteśmy gotowi na to nowe wyzwanie?

Uroczystość w Somiance upamiętniająca ofiary nazistów

21 czerwca 2023 roku w Somiance (powiat wyszkowski) odbyła się uroczystość upamiętniającą dwie ofiary okupacji hitlerowskiej: Mieczysława Żemojtela i Annę Kowalską. To już 32. uroczystość w ramach programu „Zawołani po imieniu”, realizowanego przez Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego. Program „Zawołani po imieniu” poświęcony jest wszystkim tym, którzy zginęli pomagając osobom narodowości żydowskiej w czasie II Wojny Światowej. Mieczysław Żemojtel znalazł, a następnie zatrudnił w majątku Somianka, żydowskie rodzeństwo: Annę i Mariana Kowalskich. Prawdopodobnie w wyniku donosu i będącego jego konsekwencją śledztwa, Annę Kowalską rozstrzelano, a Mieczysława Żemojtela zesłano do obozu koncentracyjnego w Majdanku, gdzie zmarł.

Wydarzenie rozpoczęło się od Mszy Świętej w kościele pw. Św. Stanisława Biskupa Męczennika w Somiance. Po nabożeństwie uczestnicy obchodów udali się na teren Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, aby wysłuchać przemówień okolicznościowych przybliżających tragiczne losy uhonorowanych mieszkańców Somianki. Następnie Dyrektor Instytutu Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego – prof. Magdalena Gawin oraz wnuczka Mieczysława Żemojtela – pani Mirosława Korycka, odsłoniły tablicę pamiątkową, poświęconą Mieczysławowi Żemojtelowi i Annie Kowalskiej.

W uroczystości wzięli udział: wicewojewoda mazowiecki Sylwester Dąbrowski, starosta wyszkowski Wojciecha Kozon, posłanka Anna Siarkowska, dr hab. Magdalena Gawin, wnuczka Mieczysława Żemojtela Mirosława Korycka, wójt gminy Somianka Andrzej Żołyński, radna sejmiku Województwa Mazowieckiego Joanna Bala, Dowódcy Garnizonu Ostrów Mazowiecka na czele z płk. Leszkiem Iwańcem oraz przewodniczący Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce Artur Hofman. Pani Dyrektor Justyna Garbarczyk reprezentowała Główną Bibliotekę Pracy i Zabezpieczenia Społecznego na uroczystym spotkaniu.

Program „Zawołani po imieniu” łączy badania naukowe, edukację historyczną i różnorodne działania w obszarze kultury pamięci. Pamięć wojennych wydarzeń jest pielęgnowana we wspomnieniach rodzin pomordowanych i w świadomości wspólnot lokalnych. Dokumenty oraz świadectwa rozproszone są po archiwach i nabierają znaczenie dopiero w połączeniu wydarzeniem historycznym. Ideą przyświecającą programowi jest umieszczenie lokalnych doświadczeń II wojny światowej w szerszym kontekście świadomości historycznej. Inicjatywa powstała, aby zaznaczyć w przestrzeni publicznej miejsca związane z ofiarami pogromu i ich obrońcami.

Poniżej tekstu znajduje się galeria zdjęć z z uroczystości w Somiance. Klikniecie w link spowoduje wyświetlenie zdjęcia. Fot. PAP/P. Piątkowski

 

 

7. Ogólnopolskie Forum Ekonomii Społecznej w Warszawie

W dniach 13 i 14 czerwca 2023 roku, odbyło się 7. Ogólnopolskie Forum Ekonomii Społecznej, w którym uczestniczyła Dyrektor BGPiZS – Pani Justyna Garbarczyk.

20-lecie ustawy o zatrudnieniu socjalnym

Pierwszy dzień Forum poświęcony był 20-leciu ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Pani Anita Czerwińska, Sekretarz Stanu i pełnomocnik Rządu ds. ekonomii społecznej, wydarzenie to podsumowała następująco: „jubileusz 20-lecia uchwalenia ustawy o zatrudnieniu socjalnym spina klamrą 20 lat doświadczeń z jej wdrażania. Dzięki powołaniu do życia Centrów i Klubów Integracji Społecznej ustawa realnie odmieniła losy wielu osób w trudnej sytuacji życiowej.[…] Ustawa stała się też jednym z kamieni węgielnych systemu aktywnej polityki społecznej w Polsce. Jesteśmy zgodni, że potencjał sektora ekonomii społecznej musi być rozwijany i wykorzystywany na rzecz dobra wspólnego”. W swoim wystąpieniu mówiła również o programie resortowym „Odporność oraz rozwój ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej” na lata 2022 – 2025. Dzięki programowi możliwe było uruchomienie wsparcia dla podmiotów ekonomii społecznej w wysokości 200 mln zł.

Odznaki Honorowe Primus in Agendo

Pani Wiceminister Anita Czerwińska uhonorowała w imieniu Pani Marleny Malag, Minister Rodziny i Polityki Społecznej, szczególnie zasłużonych w działaniach na rzecz polityki społecznej Odznakami Honorowymi Primus in Agendo. Wręczyła również powołania do Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej IV kadencji oraz wyróżnienia dla podmiotów zatrudnienia socjalnego za osiągnięcia w działaniach reintegracyjnych.

W tym dniu wspominano także działalność Tomasza Sadowskiego, założyciela Fundacji Pomocy Wzajemnej „Barka” oraz prekursora zatrudnienia socjalnego w Polsce.

W trakcie wydarzenia zaprezentowano dobre praktyki Centrów i Klubów Integracji Społecznej, przekrojowe spojrzenie na ekonomię społeczną po wejściu w życie ustawy o ekonomii społecznej oraz perspektywy rozwoju sektora zatrudnienia socjalnego.

VI edycja Konkursu Jakości Ekonomii Społecznej 2023

Drugi dzień Forum był poświęcono sukcesom podmiotów ekonomii społecznej, przedsiębiorstw społecznych w prowadzeniu działalności społecznej i biznesowej oraz jednostek samorządu terytorialnego. Pani Minister Marlena Maląg wraz z Panią Wiceminister Anitą Czerwińską uhonorowała laureatów VI edycji Konkursu Jakości Ekonomii Społecznej 2023. W konkursie instytucje rywalizowały w 3 kategoriach: Sukces Rynkowy, Najlepszy Pracodawca, Debiut Roku, Pożyczka z Korzyścią Społeczną, Społecznie Odpowiedzialny Samorząd. Pani Minister w swoim wystąpieniu podsumowała wyniki Konkursu Jakości – „Dzisiaj będziemy wręczać znaki jakości podmiotom ekonomii społecznej. Cieszę się, że już będziemy mieli ich w sumie ponad 700. To pokazuje, że podmioty ekonomii społecznej chcą się sprawdzać”.

Poniżej tekstu znajduje się galeria zdjęć z 7. Ogólnopolskie Forum Ekonomii Społecznej. Klikniecie w link spowoduje wyświetlenie zdjęcia.

 

Kontakt GBPiZS

Dział Zbiorów Pracy
i Zabezpieczenia Społecznego

ul. Zabraniecka 8L
03-872 Warszawa

Sekretariat
Telefon: (+48) 509-787-563
Email: sekretariat@gbpizs.gov.pl

Wypożyczalnia
Telefon: (+48) 537-838-509
Email: wypozyczalnia@gbpizs.gov.pl

  • Dział Zbiorów dla Niewidomych

  • ul. Konwiktorska 7
    00-216 Warszawa

  • © 2020 - 2024 Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. Wszystkie prawa zastrzeżone.
    Realizacja: virtualmedia

    Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Zobacz zasady przetwarzania danych osobowych.
    Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym. Zobacz politykę plików cookies..
    Akceptuję