Jesteś tutaj: Strona główna » Aktualności » Strona 3

Big Data

Big Data – innowacyjna technologia oparta na dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorach danych; dzięki ich przetworzeniu i analizie można zdobyć wiedzę, która wykorzystywana jest na każdym poziomie rynku, gdzie zachodzi proces związany z przetwarzaniem informacji; a zatem: uczelnie, instytucje, banki, placówki zdrowia, przedsiębiorstwa produkcyjne

Według raportu META Group big data w modelu 3V można opisać za pomocą:
  • volume – duża ilość danych
  • velocity – duża prędkość przetwarzania danych
  • variety – duża różnorodność danych
  • veracity – weryfikacja posiadanych danych
  • value – wartość dla użytkownika
 
Z kolei zastosowanie tego modelu w polskiej wersji 4W przedstawia się następująco:
  • wykorzystanie własnych, czyli wewnętrznych zasobów danych
  • wyciąganie wniosków za pomocą technik analitycznych
  • wzbogacanie
  • weryfikacja hipotez i wniosków
 
Big Data znajduje zastosowanie w obsłudze klienta (pozyskiwanie i analizowanie danych z mediów społecznościowych, odwiedzanych stron internetowych, platform i aplikacji zakupowych, co pomaga tworzyć spersonalizowane oferty dostosowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta). Analizowanie opinii klientów przyczynia się do usprawnienia procesu produkcyjnego, zarządzanie nim oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu funkcjonowania korzystnie wpływa na pozyskiwanie klientów.
 
Sprawne korzystanie z informacji pozwala na dokonanie pełnej optymalizacji działań w firmie; dzięki wykorzystaniu Big Data można poznać szczegółowe potrzeby klientów oraz odbiorców różnych usług czy produktów, służą do tego zwłaszcza media społecznościowe; korzyści w działaniu strategicznym.
 
Technologia ta wykorzystywana jest zatem na etapie planowania działań pod kątem przewidzianego zapotrzebowania na dany produkt czy na daną usługę. Ponadto pojawia się możliwość przewidywania potencjalnych awarii sprzętu i w efekcie skuteczne zapobieganie im poprzez dokonywanie konserwacji urządzeń.
 
Dzięki dostępowi do większej ilości informacji w znaczący sposób poszerza się perspektywa zdobywania wiedzy.
 

Nowa pozycja książkowa w zbiorach GBPiZS

„Kobiety – Polki w nauce”
Redakcja naukowa: Krystyna Leszczyńska-Wichmanowska
Wydawnictwo: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2023
 
 
Celem publikacji jest upowszechnienie badań naukowych kobiet wraz ze wskazaniem ich znaczenia w rozwoju polskiej oraz światowej nauki. Aktywność, kontakty środowiskowe oraz oddziaływanie na rozmaitych płaszczyznach umożliwiły ważne przełomy, które powinny zostać upamiętnione. Zawarty zestaw biogramów skupia się głównie na zaprezentowaniu dorobku z różnych dziedzin: medycyna, chemia, fizyka. Ponadto nie brakuje tutaj nawiązań do aktualnej sytuacji kobiet w świecie nauki. Przybliżone osobowości są świetnym wzorem do naśladowania dla młodych naukowczyń i naukowców.
 
Monografia dostępna jest w naszej wypożyczalni przy ulicy Zabranieckiej 8L. Serdecznie zapraszamy i zachęcamy do lektury.
 

Podziękowania

Składamy serdeczne podziękowania Fundacji „Klucz”, za nieodpłatne przekazanie Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego, w ramach projektu „DAISY mostem do świata literatury”, 38 książek w standardzie DAISY.

Internet rzeczy

INTERNET RZECZY (internet of things, IoT) – jest to koncepcja, według której przedmioty mogą w sposób bezpośredni lub pośredni zbierać, przekształcać lub wymieniać między sobą dane przy zastosowaniu instalacji elektrycznej inteligentnej KNX albo sieci komputerowej.

Termin ten, jako „sieć połączonych ze sobą przedmiotów”, został użyty po raz pierwszy w 1999 roku przez Kevina Ashtona.

Internet rzeczy znajduje szerokie zastosowanie m.in. w: życiu codziennym, pracy, mobilności, komunikacji, usługach, technice, medycynie, produkcji, przemyśle.

 

 

Zalety IoT dla przedsiębiorców:

  • uzyskiwanie informacji na temat każdej maszyny
  • dostęp do danych z dowolnej lokalizacji i w dowolnym czasie
  • zakres czynności w pełni zautomatyzowany
  • stworzenie komunikacji pomiędzy urządzeniami elektrycznymi, podłączenie ich do sieci
  • wzrost jakości świadczonych usług
  • obniżenie kosztów pracy poprzez ograniczenie liczby pracowników
  • oszczędność czasu
  • zmniejszenie kosztów produkcji przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności

 

Wady wynikające z zastosowania IoT:

  • problemy z zachowaniem bezpieczeństwa danych
  • niedostateczna ochrona prywatności
  • konieczność zabezpieczenia sporej ilości urządzeń
  • podatność na cyberataki.

Chmura obliczeniowa

CHMURA OBLICZENIOWA (cloud computing) – jest to innowacyjna technologia, która umożliwia przechowywanie, przetwarzanie oraz zarządzanie danymi. Odbiorca ponosi jedynie koszt korzystania z danej usługi dostarczanej przez zewnętrzną organizację lub wewnętrzny dział. W takiej sytuacji nie ma konieczności dokonywania zakupu dodatkowego sprzętu czy oprogramowania.

 

 

Ze względu na własność zasobów oraz stopień kontroli nad nimi wyróżniamy 3 rodzaje chmury obliczeniowej:

  • prywatną – jako własność konkretnej organizacji znajduje się pod jej kontrolą
  • publiczną – funkcjonuje na zasadach komercyjnych, w związku z tym dostarcza ją dostawca zewnętrzny
  • hybrydową – połączenie chmury prywatnej i publicznej.

 

W zależności od oferowanych usług wymieniane są 3 podstawowe modele:

  • Infrastructure as a Service (Iaas) – infrastruktura jako usługa – użytkownik ma kontrolę nad: aplikacjami, danymi, bezpieczeństwem, uwierzytelnianiem, oprogramowaniem systemowym, bazami danych, systemami operacyjnymi. Dostawca dostarcza, utrzymuje i kontroluje następujące obszary: serwery wirtualne, platformę wizualizacyjną, zasoby obliczeniowe, pamięć masową, zasoby i zabezpieczenia sieciowe, zarządzanie centrum przetwarzania danych
  • Platform as a Service (Paas) – platforma jako usługa – użytkownik kontroluje aplikacje i dane, zaś dostawca wszystkie pozostałe zasoby
  • Software as a Service (Saas) – oprogramowanie jako usługa – poza konfiguracją niektórych funkcji oprogramowania, wszystkie zasoby znajdują się pod kontrolą dostawcy usług
  • Communications as a Service (CaaS) – komunikacja jako usługa – usługodawca odpowiedzialny jest za zapewnienie odpowiedniej platformy pod telekomunikacyjne środowisko pracy
  • Integration Platform as a Service (IPaaS) – platforma integracyjna jako usługa – platforma zapewniająca integrację pomiędzy różnymi usługami w chmurze.

 

KORZYŚCI

  • ograniczenie kosztów pracowników działu IT, utrzymania sprzętu
  • odciążenie lokalnych zasobów
  • tańsze licencje i opłaty za chmurę niż w przypadku postaci tradycyjnej
  • ułatwiony dostęp do danych organizacji bez względu na aktualną lokalizację;

 

OGRANICZENIA

  • obciążenie sieci
  • brak wpływu na miejsce przechowywania zasobów
  • pojawiające się ogólne awarie dostawcy lub lokalny brak dostępu do sieci
  • ryzyko przejęcia lub kradzieży konta, usługi, ruchu w sieci
  • nieautoryzowany dostęp do usługi.

Kontakt GBPiZS

Dział Zbiorów Pracy
i Zabezpieczenia Społecznego

ul. Zabraniecka 8L
03-872 Warszawa

Sekretariat
Telefon: (+48) 509-787-563
Email: sekretariat@gbpizs.gov.pl

Wypożyczalnia
Telefon: (+48) 537-838-509
Email: wypozyczalnia@gbpizs.gov.pl

  • Dział Zbiorów dla Niewidomych

  • ul. Konwiktorska 7
    00-216 Warszawa

  • © 2020 - 2024 Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. Wszystkie prawa zastrzeżone.
    Realizacja: virtualmedia

    Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Zobacz zasady przetwarzania danych osobowych.
    Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym. Zobacz politykę plików cookies..
    Akceptuję