Jesteś tutaj: Strona główna » Aktualności » Strona 5

Godziny pracy biblioteki w Wielki Czwartek

Informujemy, że w najbliższy czwartek (28 marca) godziny pracy biblioteki ulegną zmianie.
Zapraszamy między 9:00 a 15:30.
 

Zasady BHP w pracy biurowej

 

Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w biurze związane są przede wszystkim z organizacją przestrzeni biurowej. Regulacje prawne nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia takich warunków, które ograniczą możliwość wypadku.

 

Istotne jest zatem:

Właściwe oświetlenie – pracownicy powinny mieć zapewniony dostęp do światła naturalnego; pomieszczenia muszą być także zaopatrzone w oświetlenie sztuczne (ogólne i punktowe), którego natężenie mieścić się w przyjętych normach 500-200 lx

Możliwość swobodnego przemieszczanie się; docieranie do stanowiska pracy nie może być utrudnione poprzez brak wolnego miejsca na podłodze

Optymalna temperatura pomieszczeń pracowniczych powinna wynosić minimum 18 stopni Celsjusza; osiągnąć ją można stosując klimatyzację, wentylacje mechaniczną czy wentylację z cyrkulacją powietrza

Szkolenie z zakresu BHP – wstępne przed rozpoczęciem wykonywania czynności zawodowych oraz okresowe w formie kursu lub seminarium; pracownik powinien zostać poinformowany o obowiązkach i odpowiedzialności w związku z zasadami BHP, o czynnikach zagrażających bezpieczeństwu na stanowisku, w miejscu pracy

Budynki użytkowe, w których znajdują się pomieszczenia administracyjno-biurowe powinny być zaopatrzone w: wodę zdatną do spożycia, instalację do ogrzewania, właściwą wentylację i klimatyzację i być wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami

Stanowisko pracy – powinno być tak zorganizowane, aby w ja najmniejszym stopniu narażać układ mięśniowo-szkieletowy oraz wzrok podczas wykonywania obowiązków zawodowych

 

Praca biurowa należy do prac o niskim prawdopodobieństwie doznania uszczerbku na zdrowiu, jednak należy zachować ostrożność podczas wykonywania codziennych obowiązków. Każdy pracownik zobligowany jest do przestrzegania zasad BHP i przepisów przeciwpożarowych w miejscu pracy.

 

Czynniki uciążliwe w pracy biurowej:

  • hałas – emitowany przez komputery i inne urządzenia (drukarki, niszczarki, wentylatory)
  • obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego wywołane przez wymuszoną pozycję ciała podczas pracy przed komputerem
  • niewłaściwa temperatura w pomieszczeniu
  • niedostateczne lub nadmierne oświetlenie

Choroby zawodowe (choroby układu ruchu, choroby układu wzrokowego, alergie, zespół cieśni nadgarstka, zespół rowka nerwu łokciowego) i inne dolegliwości (bóle głowy, nóg, kręgosłupa, bóle i łzawienie oczu, stres, nerwice, depresje, syndrom chronicznego zmęczenia, wypalenie zawodowe, otyłość).

 

„Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw”

Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw/ Jacek Gancarczyk

 

 
Przedsiębiorczość odgrywa bardzo dużą rolę w procesie określenia przyszłego stanu rynku oraz potrzeb konsumentów. Na tej podstawie firmy mogą dostosować swoje działania do uzyskania przewidywanych zysków.
Monografia skupia się na przedsiębiorczości strategicznej w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw.
 
Jako główne wyznaczniki przedsiębiorczości wymieniamy:
  • umiejętność dostrzegania oczekiwań
  • rozwijanie kreatywności
  • gotowość do podejmowania ryzyka
  • zdolność do korzystania z pojawiających się okazji
  • wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań
Wyróżniamy dwa wymiary przedsiębiorczości:
  1. proces tworzenia czegoś nowego ukierunkowany na osiągnięcie korzyści przy wykorzystaniu innowacyjnego pomysłu
  2. zbiór cech charakterystycznych dla działalności ludzkiej w obszarze przedsiębiorczości: aktywność, dynamizm, innowacyjność, motoryka, umiejętność przystosowywania się do zmiennych warunków, ekspansywność, ambicja.

„Nowi biedni emeryci. O osobach uzyskujących świadczenia emerytalne niższe niż emerytura minimalna”

„Nowi biedni emeryci. O osobach uzyskujących świadczenia emerytalne niższe niż emerytura minimalna”
Nowi biedni emeryci to projekt, którego celem jest zbadanie sytuacji emerytów o niskich świadczeniach emerytalnych, sprawdzenie przyczyn ich występowania oraz wypracowanie rekomendacji służących zmniejszeniu skali tego ubóstwa.
 
 
Tom 1
Pod redakcją Piotra Szukalskiego i Justyny Wiktorowicz
 
Tom2
Pod redakcją Piotra Szukalskiego i Dariusza Zalewskiego
 
Obowiązujący od 1999 roku w Polsce system emerytalny prowadzi do pojawiania się coraz większej liczby osób, które z uwagi na zbyt niski okres opłacania składek uzyskują bardzo niskie świadczenia emerytalne. Pojawienie się „nowych biednych emerytów” (NBE) stało się podstawową przyczyną, dla której zespół pracowników Instytutu pracy i Spraw Socjalnych rozpoczął badania ilościowe i jakościowe mające na celu wyjaśnienie powodów i skutków tego zjawiska.
 
Głównym zadaniem badania było znalezienie odpowiedzi na poszczególne pytania:
  • skąd się wzięły „emerytury groszowe” i w jakim nasileniu występuje to zjawisko ?
  • czym badane osoby różnią się od swoich typowych rówieśników?
  • jakie są deklarowane przyczyny krótkiego stażu ubezpieczeniowego?
  • jaka jest sytuacja materialne i bytowa NBE? Jaka część z nich korzysta ze wsparcia pomocy społecznej?
  • czy NBE są chętni i gotowi do podjęcia pracy i dorabiania sobie?
  • czy pracodawcy są zainteresowani zatrudnianiem i praca osób w wieku okołoemerytalnym o krótkim stażu zawodowym?
  • czy instytucje rynku pracy są przygotowane do wspierania NBE chętnych pracować?
Przedstawione opracowanie stanowi rezultat realizowanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w latach 2022-2023 i finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” projektu „Nowi biedni emeryci”. Ukierunkowanego na uzyskanie odpowiedzi na powyższe pytania.
 

Nowe przepisy BHP 2024

Do 17 maja bieżącego roku pracodawcy mają czas na przeprowadzenie reorganizacji przestrzeni pracy na podstawie znowelizowanego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

 

 

Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,

b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,

c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,

d) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.

 

Z nowymi wytycznymi wiążą się inwestycje na zakup nowych urządzeń (zewnętrzne myszki, klawiatury, dodatkowy ekran, podstawka do odpowiedniego ustawienia ekranu) dla pracowników, którzy korzystają z laptopów. Nowoczesne wyposażenie pozwoli także poprawić komfort pracy, co w znaczący sposób przełożyć się może na efektywność podczas wywiązywania się ze swoich obowiązków zawodowych.

Nowoczesne komputery, telefony, faksy czy drukarki to również spora oszczędność czasu. W przypadku przestarzałego sprzętu czas ten nierzadko poświęcany jest na próby opanowania awarii.

Kontakt GBPiZS

Dział Zbiorów Pracy
i Zabezpieczenia Społecznego

ul. Zabraniecka 8L
03-872 Warszawa

Sekretariat
Telefon: (+48) 509-787-563
Email: sekretariat@gbpizs.gov.pl

Wypożyczalnia
Telefon: (+48) 537-838-509
Email: wypozyczalnia@gbpizs.gov.pl

  • Dział Zbiorów dla Niewidomych

  • ul. Konwiktorska 7
    00-216 Warszawa

  • © 2020 - 2024 Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. Wszystkie prawa zastrzeżone.
    Realizacja: virtualmedia

    Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Zobacz zasady przetwarzania danych osobowych.
    Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym. Zobacz politykę plików cookies..
    Akceptuję