Jesteś tutaj: Strona główna » Aktualności » Strona 7

GBPiZS jest jednostką podległą Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nad którą nadzór sprawuje Podsekretarz Stanu dr hab. Sebastian Gajewski, ceniony wykładowca akademicki, profesor Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Warszawie.

W zbiorach naszej Biblioteki, znajdą Państwo monografię autorstwa dra hab. Sebastiana Gajewskiego. Przedmiotem monografii o charakterze interdyscyplinarnym jest postępowanie o świadczenia emerytalno-rentowe ujmowane jako szczególne postępowanie administracyjne. Autor kompleksowo rekonstruuje model tego postępowania i podejmuje próbę określenia dopuszczalnych granic dekodyfikacji postępowania administracyjnego.

http://aleph.gbpizs.gov.pl/F

Postępowanie o świadczenia emerytalno-rentowe : studium z zakresu postępowania administracyjnego / Sebastian Gajewski. – Stan prawny na 1.5.2020 r. – Warszawa : Wydawnictwo C.H. Beck, 2020. – LXVIII, 568 s. – (Monografie Prawnicze).

 

 

Wizyta dra hab. Sebastiana Gajewskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.

14 czerwca 2024 r. Główną Bibliotekę Pracy i Zabezpieczenia Społecznego, w siedzibie przy ul. Zabranieckiej 8L w Warszawie, odwiedził, dr hab. Sebastian Gajewski, wykładowca akademicki, profesor Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pełniący zarazem funkcję osoby nadzorującej naszą Bibliotekę. Wizyta rozpoczęła się od spotkania w Gabinecie Dyrektor GBPiZS, Pani Justyny Garbarczyk. Rozmowa dotyczyła istotnych dla Biblioteki spraw. Spotkanie zakończyło się wspólną pamiątkową fotografią.

 

 

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja, SI (artificial intelligence, Al) – w przeciwieństwie do inteligencji naturalnej, jest to rodzaj inteligencji charakterystyczny dla urządzeń sztucznych.

Geneza terminu: za autora określenia „sztuczna inteligencja” uchodzi John McCarthy (1956 rok, konferencja w Dartmouth – „konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”), jednak badania wraz z koncepcjami sięgają o wiele wcześniej. Swój wkład w rozwój mieli także m.in.: Alan Turning, Marvin Minsky, Edward Feigenbaum, Raj Reddy, Judea Pearl, Allen Newell, Herbert A. Simon.

 

Andreas Kaplan i Michael Haenlein twierdzą, ze sztuczna inteligencja to przede wszystkim „zdolność systemu do prawidłowego interpretowania danych pochodzących z zewnętrznych źródeł, nauki na ich podstawie oraz wykorzystywania tej wiedzy, aby wykonać określone zadania i osiągać cele poprzez elastyczne dostosowanie”.

 

Sztuczna inteligencja jako:

  • hipotetyczna inteligencja realizowana w trakcie procesu technicznego, nie zaś naturalnego
  • technologia i dziedzina badań naukowych informatyki i kognitywistyki, która czerpie także z dorobku psychologii, neurologii, matematyki, filozofii

 

Współczesne zastosowanie sztucznej inteligencji w praktyce:

do kontrolowania przebiegu procesów technologicznych w fabrykach

maszynowe tłumaczenie tekstów

w grach komputerowych

rozpoznawanie obrazów, osób na podstawie zdjęcia twarzy lub obiektów na zdjęciach satelitarnych

rozpoznawanie mowy

rozpoznawanie pisma stosowane podczas np. sortowania listów

generowanie krótkich form poetyckich czy aranżujących i interpretujących utwory muzyczne

generowanie obrazów przy użyciu algorytmów komputerowych

w ekonomii

inteligentne interfejsy umożliwiające zautomatyzowane zarządzanie, monitorowanie, raportowanie oraz rozwiązywanie potencjalnych problemów na etapie procesów technologicznych

analizowanie zbiorów danych

prognozowanie i wykrywanie oszustw

analizowanie wideo w czasie rzeczywistym, znajduje zastosowanie m.in. w systemach monitoringu, systemach zarządzania ruchem samochodowym/pieszym ,a  także prognozowanie takiego ruchu

w medycynie, na poziomie profilaktyki, badań czy operacji.

Wirtualna (VR) i rozszerzona (AR) rzeczywistość

Wirtualna rzeczywistość (VR – virtual reality) Steve Bryson na podstawie swoich prac w NASA razem z Jaronem Lanier zdefiniował rzeczywistość wirtualną jako: „Rzeczywistość wirtualna jest sposobem użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej (fizycznej?) obecności”. To świat całkowicie wykreowany.

Dzięki technologii informatycznej możliwe staje się stworzenie sztucznej rzeczywistości, która polega na wykreowaniu komputerowej wizji poszczególnych elementów, otoczenia, wydarzeń (symulacje komputerowe, science-fiction).

Interaction (interakcja) + Immersion (zagłębienie) + Imagination (wyobraźnia)

Obecna technologia komputerowa umożliwia rozwój wirtualnej rzeczywistości najczęściej poprzez wizualizację oraz efekty dźwiękowe. W mniejszym stopniu stosowane są rozwiązania o charakterze dotykowym, zapachowym czy smakowym. Interakcja ze środowiskiem stymulowanym przez komputer dokonuje się poprzez zastosowanie różnego rodzaju manipulatorów.

VR znajduje zastosowanie użytkowe (konstrukcje pojazdów i maszyn lotniczych, naziemnych, górniczych, podwodnych i morskich, medycyna) w edukacji i rozrywce, handlu, turystyce. 

 

Rozszerzona rzeczywistość (AR – augmented reality) środowisko będące połączeniem świata realnego i elementów wykreowanych. System taki charakteryzuje się interaktywnością w czasie rzeczywistym oraz możliwością wykonywania swobodnych ruchów w trzech wymiarach.

AR znajduje zastosowanie w:

medycynie – dzięki obrazowaniu medycznemu lekarze zyskują dostęp do informacji na temat struktury i czynności narządów wewnętrznych pacjenta

lotnictwie – instrumenty pokładowe pozwalają na wgląd do ważnych danych związanych z ukształtowaniem terenu

motoryzacji – na przedniej szybie auta wyświetlane są dane z komputera pokładowego, radia czy systemu nawigacji

edukacji – AR zapewnia kluczowe wiadomości o specyficznych obiektach

muzealnictwie – prezentowany eksponat może być oznakowany informacjami historycznymi lub różnymi ciekawostkami

marketingu – podczas kampanii reklamowych.

Nowe pozycje książkowe w zbiorach GBPiZS

Zachęcamy do zapoznania się z kolejnymi tytułami, które wzbogaciły nasz księgozbiór.

Wśród najnowszych nabytków znajdują się pozycje z zakresu prawa pracy, kompetencji akademickich oraz opieki zdrowotnej

https://www.gbpizs.gov.pl/zbiory/ksiazki/nabytki-2024/kwiecien-2024-2-2-2-2/

Opisy wybranych pozycji oraz więcej informacji o każdej z książek znajdują się na naszej stronie internetowej.

Zapraszamy do siedziby biblioteki przy ulicy Zabranieckiej 8L.

Kontakt GBPiZS

Dział Zbiorów Pracy
i Zabezpieczenia Społecznego

ul. Zabraniecka 8L
03-872 Warszawa

Sekretariat
Telefon: (+48) 509-787-563
Email: sekretariat@gbpizs.gov.pl

Wypożyczalnia
Telefon: (+48) 537-838-509
Email: wypozyczalnia@gbpizs.gov.pl

  • Dział Zbiorów dla Niewidomych

  • ul. Konwiktorska 7
    00-216 Warszawa

  • © 2020 - 2024 Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. Wszystkie prawa zastrzeżone.
    Realizacja: virtualmedia

    Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Zobacz zasady przetwarzania danych osobowych.
    Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym. Zobacz politykę plików cookies..
    Akceptuję